گروه شیمی نساجی وعلوم الیاف

 | تاریخ ارسال: 1398/9/6 | 
گروه شیمی نساجی و علوم الیاف


رشته مهندسی نساجی یکی از ۵ رشته‌ای بود که در ابتدای تاسیس دانشگاه اقدام به جذب دانشجو کرد. با توجه به اهمیت صنعت نساجی و توسعه این صنعت در ایام مختلف فارغ‌التحصیلان نقش فراوانی در توسعه و رشد اقتصادی صنعتی کشور داشته‌اند. در این رشته دانشجویان با علوم و دانش مورد نیاز برای تولید محصولات نساجی آشنا می‌گردند به عبارتی با بهره‌گیری از دانش مهندسی و علوم توانایی مورد نیاز را کسب می‌نمایند.
امروزه محصولات نساجی نه‌تنها به عنوان بخشی از نیاز اولیه به عنوان پوشاک کاربرد دارند بلکه در صنایع مختلف از پزشکی گرفته تا هوافضا و عمران و غیره کاربردهای متنوعی پیدا کرده‌اند. به عبارتی به عنوان یکی از صنایع با ارزش افزوده فراوان در جهان مطرح هستند.
گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف یکی از اولین گرایش‌های رشته مهندسی نساجی است که در بدو شروع کار انستیتو مهندسی نساجی و پلیمر در سال ۱۳۳۴ شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۵۷ با تغییر نام داشکده به "دانشکده مهندسی نساجی" گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف فعالیت خود را تا به امروز ادامه داده‌است. با تصویب شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۶ این گرایش به دو گرایش مهندسی شیمی نساجی و رنگ و مهندسی الیاف تفکیک شد.
گرایش مهندسی شیمی نساجی و رنگ
 در این گرایش دانشجویان علاوه بر دروس مهندسی و پایه با اخذ دروس تخصصی در خصوص شناخت، فناوری و کاربرد مواد شیمیایی و پلیمری در منسوجات شامل رنگ و رنگرزی، چاپ، تکمیل، نانو، زیستی و پساب آموزش می­بینند. از این رو دانشجویان با شناختی که از فرآیندهای مختلف پیدا می­کنند با توجه به توانایی شیمیایی کسب شده قادر خواهند بود در صنایع مختلف جذب شوند.
در این راستا دانشجویان دروس ریاضی و فیزیک و شیمی پایه را که برای کلیه دانشجویان فنی و مهندسی ارائه می­شود، اخذ می­نمایند. همچنین دروس اصلی مهندسی شامل استاتیک، مقاومت مصالح، دینامیک-،ترمودینامیک، ریاضیات مهندسی و مکانیک سیالات به دانشجویان آموزش داده می­شود.
دروس تخصصی شامل:
علم الیاف و پلیمر اولین آشنایی دانشجویان با مواد اولیه مصرفی در صنعت نساجی جهت تولید کالا خواهد بود،
 فیزیک الیاف برای آشنایی دانشجویان با انواع خواص فیزیکی الیاف،
فرآیندهای تولید الیاف، آشنایی با روش های تولید الیاف مصنوعی و باز ساختی
فرایندهای رنگرزی آشنایی با پدیده­های جذب مواد رنگزا و بکارگیری مواد طبیعی و سنتزی برای رنگرزی کالای نساجی،
فرآیندهای تکمیل روش­های مختلف تکمیل پارچه­های مختلف،
شیمی پلیمر روش­های سنتز پلیمرهای مختلف برای تولید الیاف و یا به کارگیری در فرآیندهای تولید محصولات نساجی،
شیمی الیاف طبیعی آشنایی با ساختار الیاف طبیعی مانند سلولز، پروتئین، ابریشم.
شیمی رنگ، آشنایی دانشجویان با اصول شیمیایی مواد واسطه و رنگزا
علم رنگ آشنایی با اصول فیزیک اندازه­گیری کمی رنگ­ها،
چاپ کالای نساجی و روش­های مختلف چاپ به همراه آزمایشگاه­های مختلف امکان انجام عملی هر یک از فرآیندها و بررسی تأثیر متغیرهای مختلف روی خواص نهایی کالا را می­آموزند.
با توجه به تنوع بسیار زیاد فرآیندهای شیمیایی، فارغ­التحصیلان توانایی بسیار خوبی در تجزیه و تحلیل این فرایندها را پیدا خواهند کرد و قابلیت حضور در واحدهای متنوع رنگرزی و تکمیل و چاپ را پیدا خواهند نمود. همچنین با توجه به توانایی شیمیایی کسب شده به دلیل گذراندن واحدهای فراوان قادر هستند در دیگر صنایع شیمیایی جذب گردند. آنها قادر خواهند بود در خصوص عیب­یابی عملیات انجام شده روی پارچه اظهارنظر عملی نمایند. امکان کار در آزمایشگاه­های مختلف صنعت و همچنین کنترل کیفیت محصولات را خواهند داشت.
 
گرایش مهندسی الیاف
با توجه به اهمیت بسیار فراوان الیاف مصنوعی و نقش آنها در تولید کالاهای نساجی یکی از گرایش­هایی است که با استقبال فراوان دانشجویان روبرو شده است. در این گرایش دانشجویان با شناخت مواد پلیمری، سنتز مواد پلیمری رفتار فیزیکی شیمیایی آنها هنگام تولید الیاف، روش­های مختلف تولید الیاف و بررسی خصوصیات الیاف برای تبدیل به محصولات مختلف نساجی و منسوجات صنعتی آشنا می­شوند.
در این گرایش نیز دانشجویان علاوه بر گذراندن دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و دروس فنی مهندسی از قبیل استاتیک، مقاومت مصالح، دینامیک، ترمودینامیک، ریاضیات مهندسی و مکانیک سیالات، دروس تخصصی خود را که شامل دروس زیر است را می­آموزند.
علوم الیاف و پلیمر اولین آشنایی دانشجویان با مواد اولیه مصرفی در صنعت نساجی جهت تولید کالا خواهد بود،
فیزیک الیاف آشنایی دانشجویان با انواع خواص فیزیکی الیاف،
شیمی پلیمر روش­های سنتز پلیمرهای مختلف برای تولید الیاف و یا به کارگیری در فرآیندهای تولید محصولات نساجی،
اصول مهندسی شیمی جهت آشنایی با مقدمات مهندسی شیمی و اصول انتقال حرارت و انتقال جرم،
ساختمان فیزیک الیاف آشنایی با ریز ساختار الیاف و نظریه های موجود و روش های شناسایی و تحلیل ریز ساختار،
شیمی فیزیک پلیمرها جهت آشنایی با اصول نظری(ترمودینامیک و شیمی فیزیک) پلیمرها و کاربردهای آنها،
شیمی الیاف به منظور آشنایی با ساختار الیاف مصنوعی و روش­های اصلاح آنها،
فناوری تولید الیاف به منظور آشنایی با فرآیندهای غیرمتداول تولید الیاف و بررسی خواص آنها،
فناوری تولید نخ­های تکسچره آشنایی با فرآیندهای متداول تغییر شکل فیلامنت­ها و تولید نخ­های تکسچره،
اصول رئولوژی پلیمرها آَشنایی با رفتار سیالات پلیمری هنگام تبدیل به الیاف و اثر آنها روی خصوصیات الیاف حاصله.
همچنین با توجه به امکان تولید الیاف در مقیاس نیمه صنعتی در دانشکده مهندسی نساجی که با کمک سازمان ملل در سال ۱۳۷۴ در رابطه با خرید دستگاه ذوب­ریسی به ارزش بیش از نیم میلیون دلار، دانشجویان با روش­های تولید الیاف و فرآیندهای بعد از تولید الیاف به خوبی آشنا می­شود.
 رشد تولید الیاف مصنوعی در جهان در ۲۰ سال گذشته بسیار زیاد بوده است به گونه­ای که امروزه الیاف مصنوعی بیش از الیاف طبیعی در صنعت نساجی مصرف می­شود از این رو واحدهای تولید الیاف مصنوعی در ایران نیز رشد فراوانی داشته­اند به همین منظور واحدهای پلیمری فراوانی در کشور تأسیس شده و فارغ­التحصیلان این گرایش قابلیت تحلیل فرآیندهای شیمیایی را کسب خواهند نمود و می­توانند در صنایع مختلف مرتبط با پلیمرها همکاری نمایند. به دلیل استفاده از الیاف مصنوعی در محصولات دیگر مانند محصولات پزشکی، فیلترها، کف­پوش­ها، فرش ماشینی و غیره فارغ­التحصیلان علاوه بر توانایی در همکاری با واحدهای فراوان تولید الیاف و مدیریت واحدها امکان جذب در صنایع مرتبط با تولید الیاف برای کاربرد در دیگر کاربردها فراهم می­‌باشد. آشنایی با اصول مهندسی شیمی و پلیمر قابلیت مضاعف به فارغ­التحصیلان خواهد داد تا بتوانند در واحدهای صنعتی مرتبط با موارد فوق نیز همکاری نمایند.