مهندسی پوشاک

 

مهندسی پوشاک گرایشی از نساجی است که تاریخی دیرینه در آکادمی جهان دارد، اما متأسفانه در کشور عزیزمان اندکی دیر مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل نوپا بودن مهندسی پوشاک در دانشگاههای ایران، این گرایش هنوز نتوانسته جایگاه خود را به طور کامل برای بسیاری از صنعتگران و حتی دانشگاهیان مشخص کند.

تولید پوشاک در ایران اغلب به شکل کارگاهی صورت می­گیرد و تولید در سطح صنعتی کمتر مطرح می­گردد. چرا که در سطح صنعتی مسئله بسیار متفاوت است. در سطح کارگاهی،کاربا تعداد کم نیروی انسانی و حداکثر دو یا سه نوع ماشین انجام می­پذیرد. اما در سطح صنعتی با تعداد نیروی انسانی زیاد و ماشینهای گوناگون و نیز مسائل و مشکلات فراوان سرو کار داریم.

در این راه اولین مسئله راه­اندازی خط تولید است که خود به عوامل متعددی وابسته است، برای راه­اندازی خط تولید با توجه به محصول کارخانه باید قطعاتی که برش زده می­شوند ، اتصال آنهاو نوع دوخت های موجود را مشخص کرد. مسئلۀ بعدی انتخاب ماشینهای لازم و متناسب با نیازکارخانه است و سپس راه اندازی خط تولید، زمان سنجی و به تبع آن بالانس خط تولید مطرح می­گردد. لازم به ذکر است که محصول در کارخانه پوشاک مانند کارخانه­های دیگر دارای خط ثابت نیست و بالانس خطوط آن دارای ریزه­کاری­ها و نکاتی است که آن را از خطوط تولید دیگر متمایز می­کند. برای این کار لازم است یک مهندس پوشاک انواع دوختها ، پارچه­ها و مشکلاتی را که ممکن است در خط تولید به وجود آید بشناسد. مهم­تر از همه اینکه کارخانه پوشاک یک کارخانۀ نساجی است و به دانش نساجی در تعیین وتشخیص مواد اولیۀ مناسب از قبیل نخ، پارچه، لایی­ها، انتخاب شرایط دوخت و تکمیل لباس با توجه به  خواص محصول و ... نیاز دارد. از طرف دیگر همانطور که اشاره شد، در سطح صنعتی با تعداد زیادی نیروی انسانی روبه­رو هستیم و این امر ایجاب می­کند که مهندس پوشاک تا حدودی بر علم مدیریت مسلط باشد. همچنین او می­بایست با دیگر علوم مرتبط با پوشاک از جمله طراحی، زیبایی­شناسی، مد، انواع دوخت و ماشینهای دوخت، کنترل کیفیت و ... آشنا باشد. با توجه به اینکه خط تولید پوشاک حلقه انتهایی فرآیندهای نساجی است و مسائلی نظیر بازاریابی و فروش در آن اهمیت زیادی دارد، مهندس پوشاک باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا محصولی با کیفیت و با حداقل هزینه تمام شده تولید شود تا در بازارهای داخلی و یا حتی خارجی با محصولات مشابه بتواند رقابت نماید. لذا آگاهی از مسائل بازاریابی، فروش، انبارداری و...می تواند او را در تولید محصولی با ویژگی­های فوق یاری نماید.